Digitale plattformer overtar

Digitale plattformer overtar

Hei dere! Nå har vårsemesteret 2021 startet for fult, og denne uken har vi hatt våre første forelesninger i fordypningsfaget «Digital markedsføring». Dette semesteret er delt inn i fire deler, og nå er vi i gang med del én som omhandler digital økonomi og forretningsmodeller ved foreleser Arne Krokan.

Til dette blogginnlegget fikk vi i oppgave å skrive om noe vi synes har vært interessant ved ukens forelesninger. Noe av det jeg synes har vært mest spennende å lære mer om er digitale plattformer og digital økonomi. Det er veldig aktuelt og veldig interessant, og noe jeg tror vi bare kommer til å se mer og mer av i fremtiden.

Trykk HER for bildekilde.

En digital plattform kan være et sted vi møtes og kommuniserer, som f.eks sosiale medier som Instagram, Facebook, LinkedIn, Snapchat, Twitter osv. Disse tjenestene benyttes av millioner av mennesker verden rundt på daglig basis, og det som er interessant er at disse selskapene selger jo bare selve «løsningen» eller «oppsettet», og så er det jo vi brukerne som faktisk lager innholdet. De selger jo egentlig ikke et fysisk produkt, men heller en god idé, og er avhengig av popularitet for å være lukrative.

En digital plattform kan også være en digital markedsplass for kjøp av varer og tjenester, som f.eks. Amazon, Finn.no, AirBnb, Uber mm. Uber er et ganske genialt og spennende konsept, som har vokst og blitt ekstremt populært de seneste årene. Noe som er interessant ved deres foretningsmodell er at de faktisk ikke selv eier en eneste bil, men heller fungerer som et mellomledd mellom kunde og selvstendige sjåfører. De tilbyr «ratings» av både pasasjerer og sjåfører for å sørge for at appen er så trygg som mulig, noe som jeg personlig synes er utrolig smart. Dessuten kan man følge med på hvor bilen er til en hver tid via et kart, betale med appen og få opp navn og informasjon om sjåføren- noe jeg tror mange føler gjør dette til et tryggere alternativ enn å bare hoppe inn i en tilfeldig taxi.

AirBnb er også et fantastisk eksempel på en digital plattform som virkelig har slått ann. Via AirBnb kan man enkelt leie ut sine hytter, ferieboliger eller private boliger, som er en genial måte å få inn litt ekstra penger på. Hvorfor ikke leie ut et sted som i perioder likevel står tomt? AirBnB blir litt det samme som Uber, og har bygget seg opp en big business ved å være et mellomledd, uten å faktisk eie en eneste eiendom selv. Sinnsykt smart og noe jeg tror bare kommer til å bli mer og mer populært i fremtiden!

Trykk HER for bildekilde.

Slike foretningsmodeller blir også kalt for delingsøkonomi. Delingsøkonomi går i hovedsak ut på å dele på ressursene vi har, og å leie i stedet for å eie. Fordeler ved delingsøkonomi er at transaksjonskostnadene blir lavere, det har blitt lettere for innovasjon og konkurranse blant private og bedriftsaktører, og det er mer bærekraftig mtp at vi får utnyttet ressurser bedre.

Digitale plattformer er i stadig vekst, og jeg elsker hvor mange kreative og lettvinte løsninger som dukker opp på markedet. Selv er jeg en hyppig bruker av digitale plattformer, og gleder meg til å se hva fremtiden har å by på her.

– Andrea



One thought on “Digitale plattformer overtar

  1. Veldig spennende innlegg, Andrea!

    Du skriver godt og reflektert, og gjør det veldig lett forståelig når du snakker om plattformer og delingsøkonomi! I tillegg er det fin flyt, med god bruk av bilder. Dette er veldig bra 🙂

    Selv det er en mening bak oppbyggingen av teksten din, så synes jeg kanskje at «delingsøkonomi» som begrep ble presentert litt sent. Det kunne vært fint å inkludere dette når du snakker om Ubers forretningsmodell. Da kunne du også snakket mer rundt delingsøkonomien, med tanke på at dette begrepet kanskje er det mest kompliserte, i stedet for en noe brå avslutning av innlegget.

    Jeg synes det er fint at hvert avsnitt ikke blir for langt, da dette gjør det lettere å lese. Videre vil jeg likevel utfordre deg på å bruke underoverskrifter for å strukturere eventuelle temaer, og for å gi leseren et overblikk i hva som kommer.

    Jeg vil også poengtere viktigheten av å inkludere kilder når du forklarer begreper og skriver påstander om noe som ikke er allment, gjerne punkter i slutten av innlegget. Dette blir som i en akademisk oppgave, hvor det å ta i bruk andres kunnskap også krever at man krediterer de for det 🙂

    Jeg vil avslutningsvis gi deg ros for godt arbeid! Den eneste grunnen til at jeg er litt pirkete, er for utvikling. Det betyr ikke at innlegget ditt ikke er bra, for det er det virkelig!

    Gleder meg til å følge bloggen din videre 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *