Bli kjent med: Too good to go

Bli kjent med: Too good to go

Nå er vi godt i gang med del to i faget Digital markedsføring. Del to omhandler sosial kommunikasjon med fokus på bærekraft, og i denne delen av faget skal vi skrive en gruppeeksamen. Som tema til eksamen har vi valgt firmaet «Too good to go», da vi synes de passet perfekt til denne oppgaven. Så i dette innlegget tenkte jeg å fortelle dere litt mer om hvem Too good to go er, hva de står for, hvem målgruppen deres er og litt om deres kundereise!

Hva er Too Good to go?

Too Good to go fungerer som et slags mellomledd mellom kaféer/restauranter/matbutikker/hoteller og kunder, hvor folk kan bestille overskuddsmat til en billig penge. Det gjøres enkelt via deres app, hvor man kan bestille en «forundringspakke» til 39 kr. Denne består av diverse mat og bakevarer som ellers ville blitt kastet, og hentes av kunden rett før stengetid. Spør du meg er Too Good to go et genialt konsept for alle parter: Planeten blir glad, cafeér får solgt mat de ellers ville kastet og dermed ekstra fortjeneste, og kundene får mye god mat til en veldig lav pris. Too Good to go er i dag et kjent konsept for mange, men det er ingen tvil om at de fortsatt trenger mer eksponsering og ekspandering.

Bilde hentet fra Toogoodtogo.no

Hvem er målgruppen?

Too Good to go ønsker å nå ut til alle mennesker i alle aldere, da matsvinn i dag er et utrolig stort problem. I følge hjememsiden deres (Toogoodtogo.no) ender en tredjedel av maten som blir produsert hvert år i søpla, som tilsvarer 1,6 milliarder tonn med mat kastet hvert eneste år. Dette ønsker de å gjøre noe med, og det er bakgrunnen for konseptet! Jeg tror Too Good to go gjør lurt i å rette markedsføringen sin mot aldersgruppen 18-35 år, eller enkelt og greit studenter og unge i samfunnet. Grunnen til dette er fordi det er mye fokus på en grønnere hverdag og klima i denne aldersgruppen, og i tillegg er unge gjerne mer teknologiske og åpne for å teste ut nye apper som Too Good to go. De er kjent med å bruke f.eks Foodora og Wolt, og da blir TGTG litt det samme. Dessuten har de unge gjerne en litt trangere økonomi, og vil kanskje derfor være mer åpne for å gjøre slike «kupp» med mye mat for en billig penge. De bor gjerne også i byen, er urbane og på farten så de enkelt kan plukke opp en forundringspakke på vei hjem.

Kundereisen

For Too Good to go er kundereisen veldig enkelt. Her er det kunden som tar første steg- nemlig å komme på konseptet, gå inn på appen, bestille seg forundringspose fra ønsket butikk, for å så hente den før stengetid. Kundereisen er veldig enkel og grei, med en brukervennlig og oversiktlig app. Kundene kan legge til ulike restauranter og kafeer i nærområdet som «favoritter» i appen, og kan også gi en «rate» på hva de synes om maten i etterkant.

Kilder:
https://toogoodtogo.no/no/movement/education/ofte-stilte-spoersmaal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *