VURDERING AV NETTBUTIKKEN NELLY.COM

VURDERING AV NETTBUTIKKEN NELLY.COM

Hei hei!

I dag skal jeg vurdere nettbutikken Nelly.com basert på Inevo sine 10 kriterier for hvordan man skal vurdere en nettbutikk. Jeg valgte nelly.com da det er en nettbutikk jeg har handlet mye på selv og derfor har god kjennskap til. For hver av disse kriteriene gir jeg et terningkast fra 1-6 og tips til forbedring.

Litt om nelly.com
Nelly.com er en ledende nettaktør innenfor mote og skjønnhet med over 700 ulike varemerker. Det er en svensk nettbutikk som ble lansert i Sverige i 2003, og resten av Norden i 2008. Målgruppen til Nelly er jenter mote – og skjønnhetsbevisste jenter mellom ca 18 og 35 år. Nelly sin visjon er å «bli nummer én innen online mote ved å tilby inspirasjon og et bredt utvalg av de siste trendene og motemustene til selvsikre, unge jenter». 

Skjermdump av nelly.com


1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykket av nettbutikken er veldig godt. Nelly har kule inspirasjonsbilder på forsiden, som frister deg til å handle seneste mote. De spiller på mye farger, som jeg merker appelerer til meg. Forsiden er veldig oversiktlig, og du finner enkelt frem til de forskjellige kategoriene og de har mange gode «snarveier» tilgjengelig. På forsiden kan du også se at det er gratis frakt, fri retur, nyheter hver dag og sikker betaling på nettsiden. Alt dette er med på å gjøre kunden trygg og motivert for å handle.

Tips til forbedring: Informasjonen om fri frakt, retur osv er helt nederst på forsiden etter å ha bladd et godt stykke ned- noe jeg tenker er negativt da mange kanskje går glipp av informasjonen. Personlig ville jeg heller hatt det på banneren helt øverst!

Terningskast: 5/6

2. Synlighet

Nelly er godt synlig på Google søk. Både nettsiden og utvalgte artikler kommer opp på første side. Dog kommer konkurrenter som Zalando, NA-KD og Bikbok høyere opp enn Nelly.com. Så her har de forbedringspotensiale! Ellers er Nelly.com flinke på sosiale medier, og kan blant annet skilte med hele 440 000 følgere på Instagram.

Tips til forbedring: Nelly bør jobbe med å få nettbutikken lenger opp på organiske søk hos Google.

Terningskast: 4/6

3. Brukervennlighet

Jeg vil si at nettbutikken er svært brukervennelig. Siden er veldig oversiktelig, og du kan enkelt klikke deg inn på ulike kategorier eller merker. De har også et søkefelt hvor du kan søke etter det du er ute etter, noe jeg tenker er et pluss. I tillegg til dette kan man også spesifisere søkene sine etter f.eks farge, størrelse, merke og materiale- som er veldig fint for kunden. Du kan også velge hvilken rekkefølge produktene skal komme opp i forhold til lavest eller høyest pris først.

Tips til forbedring: Jeg savner kundevurderinger på nettbutikken. Det hadde vært hjelpsomt hvis kunder kunne lagt ut bilder av plaggene på seg, kommentert om de er store/små i strl og om de er fornøyd. Jeg synes også Nelly burde ha en chat-bot, da det er litt tungvint og tregt å sende mail.

Terningskast: 5/6

4. Kjøpsprosess

Nelly tilbyr flere ulike betalingsløsninger. De har blant annet kortbetaling, Vipps, PayPal og Qliro faktura løsninger. Dette er positivt da kunden har mange valg, og jeg vet at spesielt mange unge foretrekker å kunne betale via vipps fremfor å måtte finne frem bankkortet sitt. Når det kommer til levering har de også flere gode alternativer, og tilbyr blant annet express-levering som er fint hvis noen er nødt til å få plaggene raskt.

Tips til forbedring: Leveringstiden for standard levering bør være kortere enn 4-7 arbeidsdager. 

Terningskast: 5/6

5. Hastighet/Teknologi


I følge  Google PageSpeed Insights viser det at Nelly scorer 30/100 på mobil og 82/100 på PC. De har med andre ord forbedringspotensiale, og spesielt på mobil. Men personlig opplever jeg nettbutikken som rask og behagelig å bruke både på pc og mobil.

Forbedringspotensiale: Få opp hastighet på mobil.

Terningskast: 4/6

6. Kundetilfredshet

På trustpilot har Nelly 3 av 5 stjerner, 51% gode anmeldelser og 28% dårlige anmeldelser. Dette er ganske dårlig, og her tenker jeg at de har en jobb å gjøre. Personlig ville jeg blitt litt avskrekket av dette hvis jeg ikke hadde handlet der før og sjekket ut Nelly på trustpilot.

Forbedringpotensiale: Få flere fornøyde kunder! Finn ut hvor missnøyen er og gjør noe med det.

Terningskast: 3/6

7. Trygghet

Det er viktig at kundene føler at nettbutikken er til å stole på, og som en så stor moteaktør tror jeg at Nelly stiller ganske sterkt på tillit. Man vet at dette er en seriøs og kjent nettbutikk, og er derfor ikke redd for å bli lurt. Siden Nelly også gir mye god informasjon på nettbutikken i forhold til betalingsløsninger, frakt og kundeservice tenker jeg det er med på å styrke tilliten enda mer.

Forbedringspotensiale: Nelly bør ha andre leveransealternativer enn bare post-nord, f.eks helt-hjem som er blitt veldig populært.

Terningskast: 5/6

8. Kundekommunikasjon

Nelly er utrolig flinke på SoMe, og da spesielt Instagram. Her re-poster de kunders bilder, kommuniserer med kundene sine og skaper sterke kunderelasjoner. Dette tenker jeg er utrolig viktig og absolutt er med på å gjøre Nelly ekstra populært! De er også flinke til å kommunisere rabattkoder, salg og nyheter eller influencer-kolleksjoner. Personlig har jeg erfart at kundeservicen ellers er bra, og de svarer relativt raskt på mail og er hjelpsomme.

Forbedringspotensiale: Nelly bør ha en chatbot for å raskt kunne få svar på typiske spørsmål, versus å måtte sende en mail. Det ville spart dem også for mye tid og penger på sikt.

Terningskast: 5/6

9. Priser/utmerkelser

Jeg har gjort noen søk i Google men fikk ikke opp noe konkrete priser eller utmerkelser. Når det er sagt er Nelly.com en veldig omtalt og populær nettbutikk for sin målgruppe.

Tips til forbedringer: Vise frem/ markedsføre for priser, utmerkelser og gode artikler hvis dette finnes. 

Terningskast: 1/6

10. Konsept og strategi

Nelly tilbyr det siste innen mote for unge jenter, og har generelt veldig gode priser i nettbutikken sin. Dermed er det mote som skal være tilgjengelig for alle, noe som er et stort pluss. De har fine bilder, en «girly» og inspirerende vibe. De er utrolig flinke på sosiale medier, og satser mye på influencer markedsføring.

Tips til forbedringer: Selvom Nelly sitt eget «nelly-brand» skal være billig synes jeg det er ganske dårlig kvalitet på klærne. Personlig ville jeg foretrukket litt høyere priser mot bedre kvalitet. Jeg synes konkurrenter som NA-KD og Gina Tricot generelt har bedre kvalitet på klærne sine, selvom dette også er billigkjeder.

Terningkast: 5/6

Skjermdump fra Nelly.com sin Instagram-profil

Konklusjon

Nelly er en brukervennelig, inspirerende og god nettbutikk. De sørger alltid for å ha siste mote tilgjengelig, og er flinke til å bruke sosiale medier for å promotere for seg selv. Jeg har jo hatt litt pirk her og der i dette blogginnlegget, men alt i alt synes jeg det er et supert konsept og en veldig velfungerende nettbutikk.

Totalt får Nelly.com en terningskast 5.

Kildeliste:

https://no.trustpilot.com/review/www.nelly.com

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=nelly.com

https://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/

https://evenodegard.com/vurdering-av-loplabbet-sin-nettbutikk/

One thought on “VURDERING AV NETTBUTIKKEN NELLY.COM

  1. Godt skrevet innlegg!

    Særlig godt likte jeg første innspillet ditt om posisjonering av info om frakt og retur. Burde vært øverst.

    Stå på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *