Disse markedsføringskanalene bør bedriften din satse på i 2021

Disse markedsføringskanalene bør bedriften din satse på i 2021

Sosiale medier blir bare mer og mer populært, og brukes i dag av mennesker i alle aldere. I Norge ser vi at Facebook er den mest populære digitale plattformen, og etter det kommer Snapchat og Instagram. Som dere ser på modellen under bruker nesten halvparten av Norges befolkning disse digitale plattformene daglig- noe som er ganske utrolig å tenke på. Det sier litt om hvor mektige kanaler dette faktisk er, hvor mange man kan nå ut til ved å være god på disse og ikke minst mye om den kommersielle verdien som ligger der.

Q1'21 slide 1
Skjermbilde hentet fra https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

Men i et hav av sosiale medier kan det være vanskelig å vite som bedrift hvilke plattformer man bør investere mest tid og penger i. Jeg tenker at først og fremst er det jo viktig å tenke på hva slags målgruppe man ønsker å treffe. Vil du nå ut til kvinner i alderen 40-60 år er f.eks ikke Tiktok den lureste plattformen å satse på, da dette hovedsaklig er en app som er populær blant unge og barn. Da bør man kanskje heller satse på f.eks Facebook eller Instagram, som er mer hyppig brukt blant målgruppen. Men er det en ting som er sikkert, så er det at sosiale medier er kommet for å bli og absolutt er et viktig sted å være for en bedrift. En god grunn til at sosiale medier er en god markedsføringskanal er fordi det skaper direkte kommunikasjon mellom bedriften din og kundene dine. Dette gjør at dine kunder øyeblikkelig kan holde seg oppdatert på nyheter om dine produkter og tjenester(tenkdigitalt, 2021). Noe som har blitt viktig for kunder det siste året!

Instagram og Facebook: Mine personlige favoritter som markedsføringskanaler

Ut ifra ipsos sin statistikk ser vi at nesten 3,5 millioner nordmenn har en Facebook profil. Sammenlignet med andre sosiale medier, er Facebook den plattformen som flest nordmenn er tilstede på. Potensielt kan du nå ut til nesten alle i Norge ved å annonsere på facebook (enklerevalg, 2021). Dette i seg selv bør være en god nok grunn til å være på Facebook med din bedrift, og bruke plattformen som en del av markedsføringsstrategien. Når du annonserer på Facebook kan du også vise akkurat de samme annonsene i Instagram, Messenger og audience network, som er en del av Facebook sitt nettverk(enklerevalg, 2021). På Facebook kan du kjøpe såkalte «Facebook ads» hvor du promoterer for dine produkter, og når du gjør det kan du spesifisere den ønskede målgruppen du vil nå ut til. Så kan du i etterkant måle promoteringen, se hvor mange som fikk den opp, hvem disse er og om de foretok seg noen handlinger. Funket ikke promoteringen så bra ville jeg anbefalt å gjøre litt justeringer i hvem du vil treffe, for å se om det funker bedre. Men via Facebook har du definitivt mulighet til å nå ut til mange potensielle nye kunder, styrke merkevarekjennskapen din og få en del ekstra salg.

Instagram, Sosiale Medier, Ikonet, Distrikt, Struktur
Bilde hentet fra pixabay.com

Så har vi Instagram, som også har blitt en veldig populær markedsføringskanal. Her kan man også kjøpe «ads» som på Facebook, og så få opp reklamen sin i feeden til mennesker som ikke følger deg fra før- men som forhåpentligvis er riktig målgruppe. Du kan også bruke Instagram til å bygge egen merkevare ved å oppnå en stor følgerskare der, og det er en genial kanal for å vise hvem dere er og hva dere selger. Ikke minst er det en super plattform for å kommunisere direkte med kundene, og skape tette kunderelasjoner. Instagram har også en story-funksjon man bør være aktiv på, hvor man kan linke direkte til sin nettbutikk og sine produkter. Her er det enkelt for kunden å «sveipe opp», og foreta spontane kjøp fordi du forhåpentligvis har lagt ut en fristende reklame. Via Instagram kan man også benytte seg av influencermarkedsføring for å øke merkevarekjennskapen, øke egen følgerskare og skape ekstra salg.

Kilder:
https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-04/Ipsos%20SoMe-tracker%20Q1%2721.pdf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *