Hvorfor DIN bedrift før benytte seg av influensermarkedsføring

Hvorfor DIN bedrift før benytte seg av influensermarkedsføring

Influensermarkedsføring- hva er det?
Influensermarkedsføring er noe som har økt betraktelig i popularitet de siste årene, og det som en gang startet med tenåringsjenter som blogget på jenterommet sitt har blitt en stor business og pengemaskin. En influenser er en sosial profil med mange følgere, som ofte har oppmerksomheten, og muligheten til å påvirke sine følgere. Influenserne kan være populære på både én eller flere sosiale plattformer, som blant annet Instagram, Snapchat, Youtube eller Tiktok. Influensermarkedsføring er et samarbeid mellom en bedrift og en eller flere influensere. Formålet er at influenseren lager innhold som publiseres på deres egne plattformer, hvor de promoterer og/eller anbefaler merkevaren og produktet til annonsørene. Influensermarkedsføring blir mer og mer populært, og med god grunn. 74% av alle forbrukere sier at de sjekker et produkt på sosiale medier før et kjøp. Samtidig stoler 92% av alle mennesker mer på andres uttalelser i stedet for et merke (kilde: https://iternumdigital.com).

Hvorfor din bedrift bør benytte seg av influensermarkedsføring
Påvirkningskraften til influensere skal ikke undervurderes, og influensermarkedsføring er en helt unik måte å markedsføre på. En av grunnene til dette er fordi følgerne gjerne har stor troverdighet til influenserne de følger, faktisk ønsker å se deres meninger og anbefalinger, og frivillig oppsøker reklamene. Mange får et slags «venninne-forhold» til influensere, og ønsker genuint tips til hva de bør ha på seg/sminke seg med/fikse håret med osv. Og da er det selvfølgelig en vinn-vinn situasjon for influensere og annonsører å gå sammen om å promotere produkter, som vil gagne begge økonomisk ved at følgerne kjøper disse produktene. Dette er det mange som har fått øynene opp for i dag, og influensermarkedsføring viser seg å være svært effektivt for å generere nye salg, nye kunder og å øke merkevarekjennskapen.

Noe annet som er positivt ved å benytte seg av influensermarkedsføring er at disse ofte er veldig gode på å lage kreativt kvalitetsinnhold. Så selvom salg, leads, klikk, nye kunder og merkevarekjennskap er viktig- så kan også influensere hjelpe bedriften din å lage kult innhold som dere selv kan benytte i deres egne kanaler/nettside. Godt, variert innhold med god kvalitet, gjerne også med kjente fjes- vil kunne styrke deres merkevare og øke sjansen for å få flere følgere på egne sosiale medier.

Bilde: forbes.com

Hvilke influensere finnes og hvordan velge den rette?
I dag er det et hav av influensere, og det kan være vanskelig å velge den rette. Influensere deles gjerne inn under tre forskjellige kategorier:

Mikro-influensere: Maks 20.000 følgere på Instagram. Den minste gruppen influensere.
Makro-influensere: Mellom 20.000 til 100.000 følgere. I denne gruppen finner vi flertallet av kjente influensere.
Mega-influensere: 100.000 + følgere- de store stjernene.

Vi har fordeler og ulemper ved alle gruppene. En mikro-influenser når åpenbart ikke ut til like mange mennesker som de større influenserne, men i mange tilfeller ser de ut til å ha større troverdighet hos følgerne sine og kan ha en veldig høy engasjement-rate. Sistnevnte er svært viktig å tenke på når du velger deg ut hvilken influenser du vil jobbe med, da algoritmer spiller en stor rolle i forhold til hvor mange hver enkelt influenser faktisk når ut til til tross for høy følgerskare. For å være på den sikre siden vil jeg anbefale å be potensielle influensere sende skjermbilder av følgerinnsikten sin, antall views på stories og antall rekkevidde nådd på Instagram-posts. Slik ser du hvor mange du kan forvente å nå ut til når du kjører en kampanje med vedkommende. Innsikt i følgere er også viktigere med tanke på hvilken målgruppe du faktisk ønsker å nå ut til, da variasjonen i geografisk beliggenhet, kjønn og alder er stor. Er f.eks. målgruppen din kvinner mellom 30-40 år vil det naturligvis være synd å kjøre en kampanje hos en influenser som hovedsakelig når ut til aldersgruppen 13-17 år.

Ellers anbefaler jeg å finne en influenser som har verdier som står i stil med ditt merke, og unngå influensere som ytrer politiske meninger eller står i mange stormer. Å assosieres med slike influensere kan gi ditt merke dårlig omdømme og svekke tilliten. Når du skal velge riktig influenser er det viktig å finne en god match som vil fungere som en positiv ambassadør for ditt merke, og selger du f.eks. treningstøy vil det være gunstig og troverdig å velge en influenser som legger ut mye om trening. Så må du også ha i bakhodet at jo fler følgere en influenser har, jo mer vil vedkommende også ta betalt for et samarbeid. Du må ha et budsjettet klart, og velge om strategien skal være å satse på en eller få store- eller få en bred eksponering via mange små med samme budsjett.

Hvordan komme i gang med influensermarkedsføring?
Så- du har nå funnet ut hvilken/hvilke influensere du vil samarbeide med, hvilke plattformer du ønsker synlighet på, har laget deg en stratgi og mål for hva slags effekter du ønsker å oppnå av samarbeidet og vet hvilken målgruppe du ønsker å nå ut til. Da er du klar for å ta konktakt! De fleste influensere har kontaktinformasjon lett tilgjengelig på profilen sin, og det ryddigste kan være å sende en mail. Her må du være klar over at mange influensere, spesielt makro og mega, vil ha et management som tar seg av all kommunikasjon og forhandling med annonsører. Send et forslag i forhold til hva du ønsker at influenseren skal gjøre for deg, hvilken pris du er villig til å betale for det- og se om dere kan komme frem til enighet. Når avtalen er i boks er det vanlig å sende en såkalt «brief» hvor du går litt mer i detalj i forhold til hva influenseren skal poste, rett og slett guidelines for samarbeidet. Det kan være om noen rabattkoder skal frontes, hvilke lenker som skal brukes, hva slags format du ønsker (bilde/karusell/reals) og om det er noen viktige detaljer influenseren må passe på å få ut til følgerne sine i kampanjen.

Social networking service concept. Streaming video. Social networking service concept. Streaming video. Social Media Stock Photo
Bilde: Pixabay.com

Bruk Google Analytics til å spore effekten av kampanjene
For å kunne måle effekten av samarbeidet i ettertid er det veldig lurt å ta i bruk Google analytics. Her kan du lage egne utm-haler, som fungerer som sporingslenker. Det finnes fem forskjellige utm-haler, og i sammenheng med influensersamarbeid ville jeg anbefalt enten «utm_source», «utm_campaign» eller «utm_medium». Å lage utm-haler gjøres enkelt i Google Analytics, og slik går du frem:

  1. Det første du må gjøre er å laste ned Google Analytics.
  2. Gå til Google analytics sin gratis URL bygger.
  3. Lag en egen unik utm-lenke for hver enkelt influenser, evt en unik link for hvert enkelt produkt hvis flere produkter promoteres.
  4. Gå inn på Google Analytics, sjekk under «Acquisition > Campaigns» for å måle effekten etter endt samarbeid.

Dette er svært vanlig å gjøre for bedrifter som driver med influensersamarbeid, og er viktig da du er nødt til å måte om effekten samarbeidet ga faktisk er verdt prisen du betalte for det. Dette gir deg god innsikt i om influenseren du valgte var rett profil for deg, om du fikk ønsket resultat og om du kanskje ønsker å booke et nytt samarbeid med samme influenser i ettertid.

Lykke til med influensermarkedsføring!

Kilder:

https://iternumdigital.com/no/influencer-marketing-3-typer-du-skal-kende/
https://dig2100.no/hva-er-utm-og-hvordan-bygge-en-utm-hale/


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *